「銀河鉄道の夜」/ "Night On The Milky Way Train"
宮沢賢治の「銀河鉄道の夜」を元に創作したペーパーシアター。独創的なミニチュアの美術と俳優たちから発せられる「賢治の美しい言葉」が、ジョバンニの住む美しい東北の街と銀河鉄道の幻想第4次の世界に導きます。カンパネルラの死を巡って、銀河鉄道に乗り込んだジョバンニが、ほんの少し大人になる心の成長物語です。あくまで上演というスタイルにこだわり、俳優によるペーパーパペットと美術の操作をノンストップで、1カット撮影しました。本編は、カメラワークも編集も、一切していません。上演と同じく、全ては俳優の技量で成立しています。台詞は、既存音声とzoomでの在宅録音を使用し、アテレコはしていません。公開後数日で、動画再生回数は、1,100回を超える。
Paper theatre piece, inspired by “Night on the Milky Way Train” by Kenji Miyazawa. Unique miniature design and Kenji’s words delivered by the actors transport the audience to the town in northeast Japan where Giovanni lives and to the fourth dimension of the fantastic world of the Milky Way Train. It tells the story of the protagonist, Giovanni, who learns a poignant lesson from the death of his friend Campanella with whom he shared the journey on the Milky Way Train. To recreate the experience of live theatre, this production
was filmed in a single cut without pausing for puppetry manipulation or scene
changes. The published film has no edit or camerawork either: it was the performers’
skills and techniques that made this production possible. The audio consists of
the existing clips and the recordings produced by performers working from home.
The film was viewed over 1,100 times just within a few days from its release.
「Kandata~犍陀多〜」
2019年 東京初演
原作 / 芥川龍之介・アイスキュロス
台本・構成・パペット / 佐次えりな
音楽 / 太田豊・笠松泰洋
Utervision Company Japan
2019 Tokyo premiere
Based on a story by Ryunosuke Akutagawa and Aeschylus
Script, composition, puppet / Erina Saji
Music / Yutaka Ohta, Yasuhiro Kasamatsu
「モニュメントのある街」/ "A City with Monuments"
2013年 / premiere in 2013(2017年 再演 / revival in 2017)
経験を問わず、あらゆる職業の参加者と共に、言葉、音楽、美術、振付、衣裳の5つの要素を用いてゼロから創作。相手を否定せず受け入れることで、表現の可能性を押し広げることができるという事実を、観客と参加者が共有した作品。
A performance work developed through a workshop series with participants of all walks of life. The artists, together with the participants, explored five elements of Words, Music, Design, Choreography, and Costume every week and devised the performance work from scratch. This piece allows both participants and the audience to realise that accepting one another enhances the possibility of creative expression.
「Ango / 桜」 / “Ango / Sakura”
2014年 / premiere in 2014(2015年 再演 / revival in 2015)
2015年アヴィニョン演劇祭オフ / Festival d’Avignon OFF 2015
坂口安吾の「桜の森の満開の下」と坂口安吾の人生自体を交差させた作品。6m四方の白い布が舞台上でパペットとなり、物が生き物となる瞬間を観客に見せる独創的な世界観を構築。Avignon演劇祭OFFプロデューサー・劇場に推薦され、アヴィニョン演劇祭にて劇場上演。
Festival d’Avignon OFF 2015
A performance piece inspired by Ango Sakaguchi’s novella, In the Woods Beneath
Cherry Blossoms in Full Bloom, and the life of the writer himself. A white fabric of six metres square transforms into a puppet on stage, which allows the audience to witness the very moment an object comes into life. Recommended by a participating producer and theatre in Festival d’Avignon OFF. Performed by invitation in Festival d’Avignon OFF 2015.
「アダムとイヴ、私の犯罪学」/ “My Own Criminology: A Story of Adam and Eve”
2015年 / premiere in 2015
寺山修司の作品をパペットと身体表現で創作。大胆なパペットデザインと美しい美術は、人形劇のジャンルを超え、多くの観客の心を捕らえた。いいだ人形劇フェスタ、いしかわ舞台芸術祭に招聘される。
A performance work of physical theatre and puppetry work based on Shuji Terayama’s writing. Bold puppet design and intricate scenic art were acclaimed for their beauty by the audience. Performed by invitation in Iida Puppetry Festival and Ishikawa Theatre and Performing Arts Festival.
佐次えりな「パペットの無限の可能性」 Infinite possibilities of puppetry | Erina Saji | TEDxTokyoyz (2016)
“Le petit roi”
2014年 / premiere in 2014
2014年アヴィニョン演劇祭 / Festival d’ Avignon OFF 2014
野外用上演作品 / open air theatre
等身大の現代版文楽スタイルのパペットをツールとし、中年の男と小さな王様との交流を描いた作品。2014年のAvignonで「一番美しい詩的な出来事」と絶賛され多くの観客を動員。
This performance tells a story of a middle-aged man and the little king with a life-size contemporary bunraku puppet. The production in Avignon gathered a crowd in every iteration, praised as “the most poetic incident” in Avignon in 2014.